Vi vil ha Europas beste bysykkelordning.

Publisert i Rogalands Avis 30.07.2013

Det er ganske lenge til jul, men som innbyggere i Stavanger kan vi nå få oppfylt et ønske som ikke behøver koste byen en krone.
Vi ønsker oss verdens beste bysykkelordning!

På årets togferie gjennom Europa la vi inn sykkelturer. Vi leide vanlige sykler på den danske øya Samsø og syklet langs Elbe fra Dresden til Tsjekkia. Men også i byene i Europa kan en se at de gjør mye for å redusere bilkjøringen, vi finner gjennomgående sykkeltraseer og grupper med syklister som sykler med dokumentmappe eller skulderveske. I en del byer har det dukket opp et nytt fenomen, bysykler.

12. mars 2012 vedtok bystyret i Stavanger ”Sykkelstrategi for Stavanger 2011-2015”,  andelen hverdagsreiser med sykkel skal økes fra 12 til 16% innen 2015. Etter forslag fra Miljøpartiet De Grønne ble også setningen ”Innføre bysykkelordning i perioden” tatt med. Vi hadde i juni besøk av 2 mulige leverandører, planleggingen er nå i gang.

Allerede ved fergeterminalen i Hirtshals ser vi bysykler. Hirtshals er en del av Hjørring kommune, her er bysyklene grønne, robuste og enkle. Bysykkelordningen ser ut til å være godt utbygd, de har for eksempel bysykler på alle de små stoppestedene langs den  Nordjyske Jernbane. Disse bysyklene kan lånes akkurat som en handlevogn, du kan putte på en mynt, justere setehøyden og sykle i vei.

Dette skyldes at Hjørring og endel andre byer i Danmark var tidlig ute, systemene er ikke så avansert som i de ”nye” bysykkelbyene. Likevel ser det ut til å fungere greit. I Århus gjennomførte vi vår egen sight seeing med bysykler i løpet av en sommerkveld. Det er lov å sykle i gågatene, du kan trille helt fram til menyplakaten på en uterestaurant, sykling er dermed utrolig effektiv når du kommer som turist til en by og vil skaffe deg et overblikk.

Euro Test, de europeiske bilistforeningenes samarbeidsorganisasjon, gjennomførte i 2012 en test for å rangere bysykkelløsninger i 40 europeiske byer. Lyon, Paris, Brussel og Berlin kom på de første plassene.  Vi fikk sett på det nye systemet i Berlin, de har moderne komfortable sykler som kan lånes med et eget kort eller en app på mobilen. Dette ligner på løsningen som vi også finner i Oslo.

I den samme undersøkelsen kommer Århus på 26. plass, og Oslo med sine 1800 sykler på 31. plass. Bysykkelløsningen i Oslo blir likevel regnet som svært vellykket, den finansieres 100% av reklame på syklene og stativene. Med et årskort til 100kroner kan du sykle daglig til og fra jobb, i løpet av arbeidsdagen og til for eksempel kino om kvelden. Du slipper å være redd for at noen stjeler sykkelen din, og du trenger ikke tenke på vedlikehold. Bruken av bysyklene i Oslo er på full fart oppover, systemet blir kontinuerlig utvidet, i 2012 var det 49.000 brukere.

I Paris har de 20.000 bysykler! Hvis vi ser på bysykkelkartet over byen ligger  sykkelstativene tett som froskeegg i en dam. Pariserne humrer og ler av at ingen gidder sykle syklene opp igjen til MontMartre, men de synes det er genialt å bruke sykkel ned fra denne høyden. Men dette er normalt. I de moderne sykkelbyene varsler systemet om hvor det mangler sykler, servicebiler kjører ruter og flytter syklene dit de trengs. På internett kan du sjekke hvor mange sykler det står i hvert enkelt stativ og hvor du skal finne dem. Bysykler betyr også en del arbeidsplasser, ikke minst for å holde syklene i god stand. Også i Paris er dette reklamefinansiert.

Hvordan kan vi få dette til å fungere i Stavanger? Hvem skal bruke bysyklene? Hva kan vi oppnå?

Sentrum i Stavanger er så kompakt at vi neppe trenger sykkel fra torget til kaia, men det blir viktig å få med satelittområdene.  Vi trenger bysykkelstativ fordelt i bydelene og ved ved alle kjøpesentra, idrettsanlegg, konserthus, kino, sykehuset, rådhuset, statens hus, universitetsområdet, samskipsnadens studenthybler og selvfølgelig på kaiene.

I vår region blir det viktig å dekke inn kollektivknutepunktene slik at bysykler kan bidra til at flere bruker Jærbanen og bussene. Ansatte på Forus kan plukke fram en bysykkel på Gausel stasjon, og sette den fra seg utenfor egen arbeidsplass. Alle større arbeidsplasser bør snarest tenke over hvor de kan tilby plass til bysykkelordningen. Et bysykkelstativ rett ved inngangen vil bli en fin profilering, og et tilbud til kunder og besøkende. Det er også genialt for ansatte som skal ut på småturer i arbeidstiden.

Hvis vi lykkes med bysykler kan det øke kollektivandelen og redusere bilkjøringen. Dette vil gi bedret helse, reduserte utslipp, mindre køer og redusert behov for nye parkeringsanlegg og veier. Stavanger, Rogaland og Staten vil spare store beløp. Men for å få ordningen best mulig trengs det engasjement og gode innspill.

Dette vil vi ha!

Skal dette bli skikkelig bra må også Sandnes med. Vi ønsker oss en felles bysykkelordning for tvillingbyene.

Skal bysykler erstatte alle vanlige sykler? Nei, bysykler vil først og fremst være for kortere turer, og de gangene vi ikke har vår egen sykkel i nærheten. Det vil selvfølgelig også være et supert tilbud for tilreisende. Vi må fortsette å tilrettelegge for alle former for sykling, med sammenhengende sykkelveier og tørre og trygge parkeringsanlegg for de private syklene. Stavanger må også legge et press på NSB og kollektivselskapene og gi dem et pålegg om å ta med sykler uten at det koster skjorta.

2 dager etter hjemkomsten til Rogaland dro jeg sammen med Miljøpartiets listetopp Hanna E. Marcussen til vår minste og mest avsidesliggende kommune Utsira. Dette var en del av turneen ”Rogaland, mer enn olje”. Etter å ha speidet etter bysykler i alle kriker og kroker i byer i Europa, hva var det første vi så da fergen klappet til kai i Nordvikvågen? Jo, 4 bysykler fint oppstilt inntil en husvegg. Energikommunen Utsira har det, Oslo har det, Paris har det.

VI VIL HA BYSYKLER I STAVANGER, og vi vil ha verdens beste bysykkelordning!

facebooktwittermail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>