Trenger vi egentlig Rogfast?

Publisert i Rogalands Avis 13.08.2013

I helga opplevde vi det igjen. Brann i vogntog i Byfjordtunnelen, mange engstelige holdt pusten for å høre hvor alvorlig dette var. Vi fikk raskt lange køer på begge sider.

Aftenbladet hadde i mars en leder med tittelen: ”Region med tunnelsyn”. Tunnelsyn er som kjent noe vi kan få hvis promillen er høy, hvem er det som er ruset, og på hva?

Vi vanlige dødelige fikk først høre om Rogfast som noe man diskuterte på Solamøtene. Oljeindustrien trengte en raskere og sikrere forbindelse mellom Stavanger og Bergen. Første gang vi leste at det var foreslått en sammenhengende tunnel fra Randaberg til Bokn hørtes dette ut som en dårlig vits. Men på de årlige Solamøtene kunne politikere fra Rogaland stå fram og høste applaus, de forsikret oljeindustriens folk at dette var noe de skulle slåss for, dette var en  regional kampsak. Rogaland kunne ikke puste eller utvikle seg videre hvis vi ikke fikk en 25 kilometer lang tunnel på 392 meters dyp.

For å få dette på plass ble det bestilt en skreddersydd rapport som selvfølgelig ble presentert på Solamøtet. Dette var i 2009.

Ooops, noen hadde vist regnet litt feil, men dette ble ikke oppdaget før etter at applausen hadde lagt seg. I NTP-en som ble lagt fram i vår var plutselig den dårlige vitsen blitt til en stuerein smågris. Og ettersom dette var et valgår var det selvfølgelig ingen som turte si rett ut at babyen var en gris, bare svært godt sminket.

Enda et ooops, miljøregnskapet knyttet til NTP-en hadde en regnefeil på mellom 10 og 11 milliarder. Dette hadde noen oppdaget, men det var visst ikke nødvendig å informere Stortinget. 28 mai vedtok Stortinget en plan for forhåndsinnkreving av bompenger. Dette ble som i Ryfastsaken, de som var imot stemte likevel for, det ville jo bli vedtatt uansett.

Vi i Miljøpartiet De Grønne startet valgkampen i april med stand på Arneageren hver lørdag. Mange av de som stopper opp vil snakke om samferdselspolitikk, Rogfast blir ofte et tema. De aller fleste rister på hodet og kaller det galskap, ganske mange sier at de aldri kommer til å tørre å kjøre igjennom disse hullene. Rogfast vil altså bli litt raskere for noen, og en umulig hindring for noen andre, hvem skal vi da ta mest hensyn til? Vi hindrer også andre grupper, for eksempel syklistene. Og hva med turister? Ferger og fjorder er noe av det som får utlendinger til å velge Norge. Kommer de til å velge Rogaland på grunn av en 25 kilometer lang tunnel? Jo, det finnes nok noen veiingeniører rundt i Europa som blir tent av dette, men hvor stor er denne gruppen?

”Rogfast skal sikre oss mot venting og køer på kaiene”. Dette argumentet kommer i et merkelig lys når vi nå hører at vi må forvente 5-6 branner i Rogfast hvert år. Oslofjordtunnelen har hatt i snitt 300 årlige stengninger, kun 10% av disse er planlagt. Venting på fergekaiene oppstår når fergene må vedlikeholdes eller trafikken topper seg søndag ettermiddag. Begge deler bør det være enkelt å unngå hvis vi legger opp til å ha en reserveferge i nærheten. Oljeindustriens trailere bør flyttes over på en direkteferge mellom Risavika og Ågotnes. Er det god samfunnssikkerhet å satse på å sluse alle igjennom en tunnel som vi kan risikere må stenges?

Tunnelkameratene Pollestad fra Sp og Steffensen fra FrP har denne sommeren kastet millioner fram og tilbake, spørsmålet er om de nye momsreglene fører til at staten betaler mer eller mindre av totalen i slike prosjekt. Det vi kan være helt sikre på er at regningen må betales, og at disse milliardene kunne blitt brukt til noe bedre. Vi vet nå at satsing på bilveier gir mer bilkjøring og mer CO2 utslipp. I Belgia hevder de at de endeløse køene rundt Brussel skyldes for mange og for gode motorveier. Ja du leste riktig, FOR MANGE.

Vi vet også at tunneler er svært dyre å drifte og vedlikeholde, og at energi- og CO2 regnskapet i Rogfast er tvilsomt. Dette siste skyldes at alle bilene må ta en ekstra og helt unødvendig 390 meter stigning. Det skyldes også energien som må til for å pumpe lekkasjevannet fra 55 kilometer med tunnel mer enn 300 meter opp. I januar 2012 meldte Statens Vegvesen at undersjøiske tunneler kommer stadig dårligere ut sammenlignet med andre løsninger, de er for dyre i drift. Et trendskifte er på gang, men Rogfast hadde kommet for langt i planleggingen. Grisen var allerede inne i stua.

Fergene derimot kan stadig forbedres. Overgang til gass reduserte CO2 utslippene kraftig, og fjernet sot og NOX. Men dette er bare begynnelsen. Fjellstrand AS bygger nå verdens første helelektriske ferge, den skal settes i drift på E39 ved Lavik allerede i januar 2015.

En ferge vil uansett teknologi være energivennlig fordi den slipper denne 390 meter høye motbakken. Den slipper også overopphetede bremser eller turboeksplosjon i motbakkene. I stedet kan turister og fastboende kose seg med servering mens de glir fram med utsikt til fjord og fjell.

Gjenåpne Ålgårdbanen, dobbelspor til Egersund, jernbane til nordfylket, billigere kollektivtrafikk, det er nok av fornuftige prosjekter å bruke disse milliardene på. Vi kunne bygd milevis med sykkelveier eller gitt bort tusener av elektriske sykler hvert eneste år.

Tunnelsynet i regionen kommer til å avta. Etterhvert kommer Rogfast til å bli sett på som et minnesmerke over en epoke, epoken da regionen var oljeruset og ikke tok seg tid til å stille et enkelt spørsmål, hva er det vi EGENTLIG trenger?

Hanna E. Marcussen, 1.kandidat til Stortinget MDG Rogaland

Torfinn Ingeborgrud, 2.kandidat til Stortinget MDG Rogaland

facebooktwittermail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>