Har sykkelsatsingen startet?

Publisert i Rogalands Avis 03.12.2013

har sykkelsatsingen startet?Den 12. mars 2012 vedtok bystyret i Stavanger Sykkelstrategi for Stavanger med handlingsplan 2011 – 2015. Som navnet på strategien sier, dette er en satsing som skal gå over 5 år, om 4 uker har vi passert 3 av de 5 årene. Jeg snakker ofte med syklister som er utålmodige, de lurer på hva som skjer.

Opprusting av hovedsykkelveier koster penger, mer penger enn det en hadde på de vanlige investeringsbudsjettene. Nå er det et år siden bystyret vedtok å bevilge 60 friske millioner til sykkelsatsingen. Flertallet i bystyret stemte da for å hente en del av det oppmagasinerte overskuddet fra Stavanger Parkering og bruke det til å gjennomføre sykkelstrategien. Med penger på bordet og en ferdig utviklet plan skulle en tro at det bare var å kjøre i gang.

Hva går egentlig planen ut på?

Sykkelstrategien sier at vi skal øke hverdagssyklingen fra 12 til 16 %. Dette er en beskjeden satsing, begrepet hverdagssykling tar nemlig med all sykling, også barn som sykler til lekeplassen om ettermiddagen. I en del byer i Europa ligger sykkelandelen på 30 til 35%, i disse byene teller de andelen som bruker sykkel til jobb. Politikerne i København har vedtatt at denne andelen skal økes til 50%. Hvis vi regner på samme måte som København har vi en sykkelandel i Stavanger på 5%, mens Trondheim har 8% og Kristiansand har 9% (rvu 2009).

Vi har altså en svært lav sykkelandel og en beskjeden målsetting. Likevel er det på langt nær sikkert at vi klarer å nå dette målet på de 2 årene som er igjen.

Et av virkemidlene i sykkelstrategien var ”å sette i verk kampanjer for å øke bevisstheten til innbyggerne i Stavanger rundt mulighetene til å bruke sykkel som transportmiddel”. Her skriver jeg var, til tross for at dette var vedtatt av bystyret bestemte dessverre flertallet i Kommunalstyret for miljø og utbygging at det ikke skulle være en del av strategien. Tiltakene som står igjen er å utbedre sykkelveinettet og satse på godt vedlikehold. De 11 hovedsykkelrutene skal oppgraderes og de skal bli brøytet og strødd før klokka 6 om morgenen. Vi skal også få bysykler, trygge sykkelparkeringsplasser, bedre merking og tydelig skilting innen utgangen av 2015.

Det er klart at det har skjedd en god del, vi fikk asfaltert en viktig sykkelvei gjennom Sørmarka, og kommunen legger nå ut sykkelinfomasjon på sin egen hjemmeside. Administrasjonen påpeker at de holder på å planlegge en rekke prosjekt som vi skal få se etter hvert, syklistene blir bedt om å være tålmodige.

Så hvorfor mase om sykling akkurat nå når det er mørkt og blåser? Jo, det er nå bilkøene er lengst, vi vet at det er de som sykler uansett vær som redder Nord-Jæren fra et totalt trafikkinfarkt. Det er hverdags og helårssyklistene som må løftes fram, og det er denne gruppen som må økes. Hverdagssyklisten er nå inne i sin mest krevende periode, og det er akkurat nå noen kanskje trenger et ekstra klapp på skulderen. Derfor er det viktig at sykkelsatsingen kommer med noen synlige resultat også i vintermånedene, det er viktig at høstlauvet blir feid vekk fra sykkelstiene, det er viktig at hull i asfalten blir reparert, det er viktig at vi har noe å glede oss til.

Også syklister kan nemlig risikere å møte veggen. En måte å møte veggen på er hvis du sykler oppi et hull i asfalten og ender med skrubbsår og ødelagt sykkel. Dette er fort gjort i mørket. En annen måte å møte veggen på er å få sykkelen stjålet. I Stavanger stjeles det sykler for hundretusener hver eneste uke. Politiet sier rett ut at dette ikke blir prioritert og at det ikke er noen hensikt å anmelde tyveriene. Dette er nedturer som syklister ikke fortjener. Hvis målet virkelig er å få flere over fra bil til sykkel burde sykkeltyverier ha topp prioritet hos politiet.

Men syklingen gir oss også solide oppturer, vi gleder oss når vi kan suse fram raskt og effektivt mens bilene står og stanger i kø. Dette er en billig, men ekte glede. Et annet høydepunkt er når vi vel framme tar av regntøyet og kan kjenne at kroppen er varm, tørr og opplagt. Vi som sykler er godt våkne når vi kommer på jobb, og presterer bedre de første timene. Dette er noe arbeidsgiverne bør ta med i regnskapet når de ansatte ber om tørre sykkelparkeringsplasser og garderober. Kanskje sykkelhansker og sykkelpiggdekk er passelige firmajulegaver i år? Eller hva med å ansette en sykkelreperatør eller gi bort gavekort på sykkelvedlikehold? Det er de som er kreative og klarer å omstille seg som kommer til å lykkes.

Økt sykkelandel skal bedre helsen, kutte klimautslipp og fjerne bilkøer. Denne erkjennelsen er det mange som har kommet fram til. De fleste byene i Norge har nå inntatt startgropene og erklært at de vil bli sykkelbyer, de gamle sykkelbyene i Europa legger inn et nytt gir for å komme videre. I København bruker de 800 millioner danske kroner på nye supersykkelveier og de bruker 100 millioner på en ny bysykkelordning. I London har ordføreren lansert en plan om å bruke 100 millioner pund på å gjøre 4 bydeler like sykkelvennlige som byene i Nederland. De satser selvfølgelig fordi de vet at det vil lønne seg.

Sykkelstrategien i Stavanger skal revideres og behandles politisk i løpet av denne våren. Det blir nødvendig med samarbeid og gode innspill. Jeg er uenig med de som sier det trengs mer tålmodighet, det som trengs nå er en stor skare utålmodige som stiller krav til arbeidsplassene, politikerne og administrasjonen i kommunen. Er du en av disse kan du bidra slik at vi når dette beskjedne målet.

facebooktwittermail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>