Vi må sikte på nytt Ingebjørg Folgerød.

Ingebjørg Folgerød forklarer 20.08. at det er et ekte engasjement og bekymring for klimaendringene som ligger bak debattinnleggene hennes 10.08 og 20.08. Likevel er eneste oppskrift at vi skal produsere mer gasskraft og unngå elektriske biler. Mener Ingebjørg Folgerød at dette er viktige bidrag til å løse  klimaproblemene?

Hun serverer også nye faktafeil:

Gasskraftverket på Kårstø, som kostet 2 milliarder av fellesskapets penger, slapp unna krav om CO2 fangst. Likevel har gasskraftverket stått i ro fra mai 2011. Grunnen er ifølge eieren Naturkraft AS at kommersiell drift ikke er mulig, grunnet forholdet mellom pris på gass og pris på strøm. Dermed blir det skivebom når Folgerød skriver: «Det at Kårstø står og støver ned er nettopp en konsekvens av det navlebeskuende norske miljøapparatet».

Folgerød bruker professor Hans Peter Lenz som referanse på at elektriske biler gir mer CO2 utslipp enn bensinbiler. Lenz er ikke ansatt ved Karlsruhe I. T., han er ansatt i bilindustrien i Bonn. Teknisk Ukeblad har nok bommet endel da de skrev av de tyske kildene. Tyskerne fikk altså en Mercedes C-klasse bil til å slippe ut mindre CO2 enn en elektrisk bil ved å  teste i kaldt vær, slik at elbilen måtte bruke forholdsvis mye batteristrøm til å varme bilen. Andre studier har kommet til motsatt konklusjon.

Folgerød skriver nå mye om den dyktige bilindustrien som har kommet med bedre motorer. I og med at de fleste enkle fossile kildene etterhvert blir tømt vil mer og mer av verdens oljeforbruk  komme fra utradisjonelle kilder som tjæresand. Selv om motorene blir bedre vil klimautslippene pr kilometer da øke, på samme måte som drivstoffprisene. At selve utvinningen fra disse kildene har alvorlige miljøkonsekvenser kommer i tillegg. Det er  rett og slett en tragedie at en så stor andel av bilparken fortsatt er avhengig av et klimaødeleggende og miljøskadelig engangsdrivstoff.

Vi bør vel ikke bruke mer spalteplass til å reklamere for de bilmerkene Folgerød selger, men et utsagn må kommenteres: Folgerød skriver denne gang: «Ford og Volvo, som er Kverneland Bils hovedmerker, har ligget i aller første rekke i arbeidet med å utvikle og spre elektriske biler».

Dette må være sakset fra en julebordstale i Kverneland Bil. I statistikken som viser salg av elektriske biler i Norge i første halvdel av 2012 ser vi at Volvo ligger på null og Ford på stusselige en prosent.

Folgerød har rett i at Norge har lav troverdighet i klimasaken, det er faktisk vi som er klimaverstingen. De innenlandske utslippene fortsetter å øke mens de går ned i våre naboland. Vår fossile eksport bidrar stort til utslipp i utlandet, og den gir oss mye penger som gir oss et rekordhøyt forbruk som igjen gir nye klimautslipp både i inn og utland.

Vi vet nå at 80% av alle kjente fossile forekomster må forbli i bakken for å ha et håp om å ikke passere 2 graders målet. Utvinning av den ene femtedelen burde da i hovedsak overlates til fattige land som trenger å løfte sin levestandard.

Regjeringen i Norge møter denne  situasjonen med å oppmuntre til mer leting, og ved å tildele rekordmange lisenser. Dette mens investeringsnivået og lønnsfesten i oljesektoren bidrar til at det tradisjonelle næringslivet legges flatt. På ONS feirer man det faktum at Arktis er iferd med å bli isfritt med jubel og champagne.

Dessverre er det pr i dag ingen politiske partier på Stortinget som kan tenke seg å bremse,  det må vi gjøre noe med i valget til neste år.

Torfinn Ingeborgrud, Miljøpartiet De Grønne Stavanger

facebooktwittermail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>