Vi har ikke tid til å furte.

Publisert i Rogalands Avis 15.01.2013

For noen uker siden opplevde vi en politisk spurt etter bybaneballen. Etter avstemningen i fylkestinget ble ballen tatt av banen av departementet. Så nå venter vi på at samferdselsministeren tar et utspark.

Men denne kampen var kanskje mer enn enkelte tålte. Noen er nå fornærmet over at andre ikke feirer, andre klager over uvennlige blikk, og ordførerne er fornærmet over at ministeren ikke har tid til å ønske dem velkommen til departementet. Imens bidrar den oljesmurte veksten til at køene og klimautslippene vokser.

Politikere i fylkestinget, i Sandnes og i Stavanger bør imens bruke tiden på utfordringene med de grepene vi vet vil virke. Bybane eller bussway vil uansett ikke ordne alt, og uansett variant vil dette ligge et stykke fram i tid.

Ting vi vet vil virke er rushtidsavgift, parkeringsrestriksjoner, bedre busstilbudet og økt sykkelsatsing. Vi har også en knippe med tiltak knyttet til Jærbanen.

Jærbanen er i dag et raskt høykvalitets kollektivtilbud med høy frekvens og god regularitet. Jærbanen er et såkalt grovmasket tilbud, med få stoppesteder for å bli rask og effektiv over lengre distanser. Dette tilbudet fungerer utmerket hvis man både bor og arbeider i nærheten av et stoppested. I dag gjelder ikke dette veldig mange, men det kan vi faktisk endre. Her er 3 konkrete forslag som vi kan gå løs på. Disse forslagene har ikke høy prestisje og krever ikke flere titalls milliarder, men de krever samarbeid og handlekraftige politikere i fylkesting og i bystyrer.

Matebuss fra Gausel til Forus Vest: En slik buss må være 100% synkronisert med togene som kommer samtidig til Gausel fra sør og nord. Bussen kan stå og vente tett ved sørgående perrong, og kan gå et par minutter etter at togene har kommet. Hvorfor ikke bygge et tak som kan sikre oss en tørr overgang fra tog til buss? Matebussen bør være inkludert i togbilletten. I dag er det slik at en må gå ut på fylkesvei 44 og stå der i trafikkstøy og regn og vente på en buss som ofte er forsinket i bilkøen.

En synkronisert buss betyr at det i stedet er bussen som må vente på passasjerene. Med en synkronisert matebuss direkte fra perrongen på Gausel til de store arbeidsplassene på Forus Vest vil vi kunne få med oss mange nye brukere på Jærbanen, og redusere bilkøene og presset på de eksisterende bussrutene.

Gjenåpne Ålgårdbanen. Jernbaneverket gjennomførte våren 2012 en utredning som konkluderte med at det ikke vil koste mer enn 582 millioner å gjenåpne Ålgårdbanen. Dette er langt lavere enn det som har blitt stipulert tidligere, og en lav sum sammenlignet med de andre store samferdselstiltakene som står i kø. Det har også vist seg at vi ikke trenger ekstra togsett, togsettene som nå venter i Sandnes kan rekke en ekstra tur til Ålgård. Turen fra Ålgård til Stavanger vil ta ca 27 minutter. Dette kan bli et tidskille i Gjesdal, særlig for ungdom og andre som ikke har sverget troskap til bilen.

Men hvorfor skal en bystyrepolitiker i Stavanger foreslå dette? Jo, pendlerne fra Gjesdal utgjør en betydelig del av køene på Forus og i Stavanger sentrum. I dag er det slik at nesten 70 % av arbeidstagere og skoleelever i Gjesdal pendler ut av kommunen, de som bruker bil blir stående sammen med andre i køene på motorveien, på tverrveiene på Forus og i Kannik. Gjenåpning av Ålgårdbanen er enkelt, fornuftig og klart inne rekkevidde. Dette er noe ordførere og politikere fra alle partier bør kunne gå sammen om, og få på plass ganske raskt.

Sykkel på tog. Tog fungerer greit for de som både bor og arbeider innenfor ca 8 minutters gåavstand til et stoppested. Dette er dessverre et begrenset antall. Hvis vi satser på en kombinasjon av sykling og togkjøring mangedobler vi dette antallet, ved enkelte stoppesteder blir det 5-6 ganger så mange. Bysykler på stoppestedene kan bidra til en slik kombinasjon, men for mange vil det være nødvendig å kunne ta med sin egen sykkel inn på toget.

I København vedtok de at sykler skal være gratis på S -togene, etter det økte antallet kunder med 1 million per år. Her hos oss er det nå så urimelig dyrt å ta med sykkel at det er nesten ingen som gjør det. Mye tyder på at «gratis for sykler» vil øke passasjertallet såpass at det blir en nettogevinst for NSB. Det eneste som er nødvendig er å bytte ut 5 dobbeltseter i den ene midtvogna med klappseter, dette gir plass til ca 20 sykler.

Gratis med sykkel på tog bør kunne ordnes hvis politikerne på Nord-Jæren samarbeider. Kanskje det er nødvendig å gi NSB en garanti for tapte sykkelbilletter? Dette er  isåfall kun snakk om småpenger.

Tog er moderne. Tog oppleves som en behagelig måte å reise på, det er mer avslappende enn å kjøre bil i kø på motorveien. Men selve togturen kan gjøres mye bedre. Hvorfor ikke ha åpent trådløst internett i alle vognene? Da kunne vi jobbe eller lese nyheter på nettbrett og smarttelefoner. Strømuttak, kaffeautomater, paraply og avisautomater, denne rekka med muligheter kan bli lang. Hvis ordførerkorpset på Nord-Jæren engasjerer seg i dette og forteller NSB at vi faktisk forventer mer av dem i 2013, burde det være mulig å oppgradere tilbudet.

Men det kan se ut til at det motsatte skjer, politikere og journalister bryr seg lite om hva NSB og Jernbaneverket holder på med.

I løpet av 2013 starter arbeidet med å forlenge de korteste perrongene, dette blir gjort for å klargjøre for å kjøre med doble togsett. Dette betyr at NSB er klare til å doble kapasiteten. Med doble togsett blir det plass til både nye passasjerer til Forus Vest og nye passasjerer fra Gjesdal. Det som mangler er en innsats for å fylle togene, og bedre løsning for sykler.

Politikere på Nord-Jæren har ikke til å furte over taklingene i bybanesaken. 

facebooktwittermail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>